Den toerist

Gisteren bereikten we opnieuw onze allereerste halte van de reis: Santa Teresa, in Rio de Janeiro. We verblijven opnieuw in de identieke bed & breakfast Casalegre, maar dan nu een kamer met airco :). Onderweg vernamen we ook dat het de voorbije drie weken in Rio enkel maar geregend heeft, wat meteen verduidelijkt waarom het weer bij ons in Paraty en Ilha Grande de hele tijd vrij somber en regenachtig (want zelfde gebied) was.

Vandaag hebben we de zonnige toerist uitgehangen. Yep, de zon was de hele dag van de partij. 🙂 Voor het eerst dit verlof hadden we van ’s morgens tot ’s avonds een blauwe hemel. Deze ochtend vroeg zijn we gestart met een bezoekje aan suikerbroodberg Pão de Açúcar, de bekendste bergtop van Rio. Een verplichte stop, dat toch wel de moeite waard was. Mama en papa genoten vooral van het uitzicht, terwijl wij het vooral super leuk vonden om met de kabelbaan naar boven te gaan.

FullSizeRender (31)

FullSizeRender (30)

FullSizeRender (29)

FullSizeRender (28)

En aangezien het vandaag zo warm was (rond de 40 graden), hebben we de dag daarna aan het strand doorgebracht. Voor het middageten, even wat “pootje baden” op Copacabana. Na een overheerlijke lunch, in een restaurant “per kilo” (waar we echt wel fan van zijn omdat we dan kunnen eten wat we willen en hoeveel we willen), vertrokken we richting Ipanema.

Ongelooflijk indrukwekkend strand, prachtige zichten, maar vooral gigantisch grote golven.

FullSizeRender (33)

FullSizeRender (35)

Zo’n sterke golven, dat we zelfs een reddingsactie per helicopter van dichtbij hebben gezien. 3 jonge pubers werden zo ver in zee gesleurd door de golven dat ze niet meer terug konden zwemmen. Al heel snel waren de redders bij de kinderen om hen te kalmeren en om samen met hen te wachten, tot de helicopter hen uit het water kwam “vissen”. Op de schouder van papa ben ik (Mateo) dan zelf van dichtbij gaan kijken tot waar de helicopter telkens (drie keer!) iedereen kwam afzetten. Eind goed, al goed, maar spannend was het wel!

FullSizeRender (34) FullSizeRender (36)